Hartowanie organizmu – 5 skutecznych sposobów

2022-11-09
Hartowanie organizmu – 5 skutecznych sposobów

Nieuchronnie zbliża się sezon na jedną z najpopularniejszych w ostatnich latach aktywności na świeżym powietrzu. Mowa oczywiście o morsowaniu. Wielu twierdzi, że do zanurzenia po pachy w lodowatej wodzie nie trzeba się specjalnie przygotowywać. Co ciekawe, te same osoby często przypłacają morsowanie przeziębieniem. Jak uniknąć skutków ubocznych zimnych kąpieli na świeżym powietrzu? Słowo klucz to hartowanie, czyli uodpornienie ciała na wpływ skrajnych temperatur. Długotrwały proces powinieneś rozpocząć wraz z nadejściem chłodnych jesiennych poranków. Nie wystarczy krótka rozgrzewka przed zanurzeniem się w jeziorze, jednak nie jest to też trudne – wystarczy zastosować się do kilku zasad.

Korzyści z hartowania organizmu

Hartowanie organizmu to nie tylko przygotowanie ciała do morsowania. Tak naprawdę wchodzenie do lodowatej wody jest jednym z dalszych etapów hartowania. Te dwie aktywności są więc nierozerwalne i docenią je wszyscy, którzy zimą spędzają dużo czasu na świeżym powietrzu. Nie ważne, czy pracujesz jako drwal, czy po prostu uprawiasz survival i bushcraft w wolnym czasie. Jeśli nie zahartujesz organizmu, to pozostawanie na mrozie będzie dla Ciebie prawdziwą udręką i nie raz zakończy się przeziębieniem lub poważniejszą chorobą.

Jak hartować organizm? Najlepsze metody

Proces hartowania nie jest, jak mogłaby sugerować nazwa, szczególnie wymagający. Sprowadza się jedynie do zmiany codziennych nawyków i nie wymaga dodatkowych nakładów czasu w postaci specjalnych treningów survivalowych. Przestrzegaj poniższych zaleceń, a już po kilku dniach odczujesz mniejszą wrażliwość na chłód:

  1. Przykręć kaloryfery. Temperatura w pomieszczeniu nie powinna przekraczać 18 stopni Celsjusza.
  2. Spędzając czas w domu, nie ubieraj bluzy. Wystarczą długie spodnie i T-shirt.
  3. Zdejmij kapcie. Początkowo odzwyczajone od kontaktu z podłogą stopy staną się lodowate. Zafunduj im prysznic, najpierw z ciepłej, później z zimnej wody. Krążenie powróci do stóp. Z czasem takie zabiegi przestaną być koniecznością.
  4. Śpij przy otwartym oknie. Nawet zimą kołdra skutecznie ochroni Cię przed zmarznięciem.
  5. Codzienny prysznic zaczynaj zawsze od ciepłej, a kończ zimną wodą. Poprawisz w ten sposób krążenie.

Po kilku dniach stosowania się do powyższych zasad wyjdź na krótki jesienny spacer w samej tylko koszuli. Kilka dni później ubierz już tylko T-shirt. Takie spacery to świetny wstęp do morsowania i bardzo dobry sposób na zahartowanie organizmu. Kiedy szybki marsz w koszulce przestanie powodować u Ciebie dyskomfort i dreszcze, będzie to znak, że jesteś gotowy na pierwsze w sezonie próby morsowania.

Autor: Kajetan Wilczyński

Rekacja: Tomasz Świgoń

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2022

Dbamy o Twoją prywatność

Nasz Sklep wraz z Zaufanymi Partnerami przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie np. IP Twojego urządzenia oraz informacje zapisywane za pomocą technologii służących do ich śledzenia i przechowywania, takich jak pliki cookies, sygnalizatory www lub innych podobnych technologii.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności, a także w celach analitycznych, marketingowych, oraz aby dostosować treści do Twoich preferencji i zainteresowań w tym także do wyświetlania spersonalizowanych treści (reklamowych) oraz do poprawnego działania strony internetowej. Warunki przechowywania lub dostępu do cookie możesz określić w Twojej przeglądarce.

Klikając „ZGADZAM SIĘ, CHCĘ PRZEJŚĆ DO STRONY” wyrażasz zgodę na stosowanie ciasteczek zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki oraz na dostosowanie treści na stronie naszego Sklepu do Twoich preferencji, a także w celach statystycznych i marketingowych, w tym do wyświetlania spersonalizowanych treści (reklamowych). Zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie poprzez usunięcie plików cookies z przeglądarki z danego urządzenia końcowego.

Jeżeli klikniesz „NIE WYRAŻAM ZGODY” - nie będzie możliwe wejście na stronę Sklepu.

NIE WYRAŻAM ZGODY
ZGADZAM SIĘ, CHCĘ PRZEJŚĆ DO STRONY
pixel