Weekend na skrzydłach – AIR FAIR 2016

W miniony weekend odbyła się jubileuszowa, X edycja międzynarodowej wystawy Air Fair organizowanej na terenie Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy. Zgodnie z tradycją wystawa została podzielona na dwa dni – pierwszy przeznaczony dla specjalistów i Wystawców, natomiast drugi dla rodzin i fanów lotnictwa i wojskowości. A jeśli o militariach mowa, to i nas nie mogło tam zabraknąć. Specjalnie dla tych, którym nie udało się dotrzeć, przygotowaliśmy krótką relację z wydarzenia.
Założeniem Air Fair jest prezentowanie nowatorskich rozwiązań lotniczych oraz propagowanie postępu technicznego. Dlatego też tegoroczną wystawę połączono z naukowymi wystąpieniami oraz sympozjum na temat „Przyszłość systemów bezzałogowych statków powietrznych w Polce”. Jednak najważniejszym wydarzeniem pierwszego dnia było podpisanie listu intencyjnego (LOI) przez Boeinga i Polską Grupę Zbrojeniową SA. LOI przedstawia zarys współpracy w ramach projektów związanych ze śmigłowcem AH-64E Apache oraz programów takich, jak: CH-47 Chinook, V-22 Osprey, wywiadu lotniczego, programów obserwacji oraz rozpoznania, jak również systemów kosmicznych i satelitarnych. Możliwości biznesowe obejmują prace inżynierskie, długoterminowe wsparcie i szkolenia1.
Drugiego dnia Air Fair 2016, czyli w sobotę 21 maja, teren Zakładów Lotniczych udostępniono rodzinom i miłośnikom nowinek technicznych w lotnictwie. Zorganizowany piknik lotniczy pozwolił zarówno tym najmłodszym, jak i starszym poznać lotnictwo od „kuchni”. Wśród licznych atrakcji można było m.in. porozmawiać z Sebastianem Kawą (wielokrotny Mistrzem Świata w szybownictwie) oraz zobaczyć jego szybowiec – Diana 2. Na wystawie nie zabrakło również odrzutowca MiG-29, legendarnego F-16 oraz pełnowymiarowej repliki najnowszego samolotu odrzutowego Cirrus Aircraft SF50 Vision®Jet. Ogromną atrakcją okazały się również – zwiedzanie najnowszego i największego hangaru oraz możliwość wejścia do kabiny pilota odrzutowców. Wśród wystawionych samolotów doskonale prezentowały się modele takie jak Hercules, W-3 Głuszec, Bryza czy maszyny lotnicze firm Diamond, Cirrus oraz Bell.
Autor: Joanna Rassmus
1 List intencyjny o współpracy Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. z Boeingiem