Nordic Walking - aktywnie, czyli zdrowo!

2018-07-13
Nordic Walking - aktywnie, czyli zdrowo!

Wakacje to czas urlopu i wypoczynku. Ludzie młodzi, w średnim wieku oraz starsi coraz częściej wybierają aktywną formę spędzania wolnego czasu. To najlepsza alternatywa wobec leżenia plackiem na plaży i smażenia się na słońcu. Oczywiście nie negujemy takiej formy urlopu. Proponujemy większą aktywność. Dzięki niej bardziej dbamy o nasze zdrowie. Przecież zdrowie jest najważniejsze! Jeśli chcesz poprawić swoją formę, to bierz kije w dłonie i ruszaj. Kondycję wyrobisz z czasem. Poza tym kondycja nie jest najważniejsza. Najważniejsza jest aktywność fizyczna. To idziemy!

Czym jest Nordic Walking?

Nordic Walking różni się od chodzenia tym, że oprócz nóg używamy też siły rąk, odpychając się kijkami. Dzięki temu angażujemy więcej partii mięśniowych: mięśnie klatki piersiowej, tricepsy, bicepsy, mięśnie ramion i brzucha. Rozwijana jest nasza siła i wytrzymałość ramion, będziemy łatwiej wchodzić na wzgórza oraz spalimy więcej kalorii, niż przy normalnym chodzeniu. Największą zaletą uprawiania Nordic Walkingu jest to, że możesz zacząć swoją przygodę wszędzie. Nad morzem, w lesie, parku, w górach, a nawet w mieście – pora roku też nie gra roli.

Nordic Walking jest zalecany zwłaszcza osobom z nadwagą, ponieważ zbytnio nie obciąża pracy stawów. Dodatkowo nie nadwyręża obolałych stawów kolanowych. Dobry trening pozwala osiągnąć dużo korzyści zdrowotnych. Usprawnia działanie układu oddechowego i sercowo-naczyniowego. Tlen, który dostarczamy ciału podczas treningu, zwiększa się o 20 do 60%. Chód z kijkami pomaga utrzymać lepszą postawę, równowagę oraz stabilizuje naszą sylwetkę. Nordic Walking wymyślono w Finlandii w latach 20. XX wieku. Początkowo traktowany był jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych.

Jak zacząć przygodę z Nordic Walking? To proste. Wystarczy trochę chęci i odpowiednio dobrane kije. Swój pierwszy marsz możesz zacząć z kijkami luźno zwisającymi wzdłuż tułowia. Po przejściu kilkunastu kroków spróbuj znaleźć swój rytm. Wtedy dołącz ruch rąk z kijami. Odpowiednia pozycja to prawa noga i lewa ręka z przodu. Następnie krok i odepchnięcie. Analogicznie robimy identyczny ruch na drugą stronę. Ważne, żeby nie iść spiętym. Uchwyt powinien być luźny, tak byś opierał się na paskach rękojeści kija. Dolna część kija nie powinna być wysuwana do przodu. To, jak wbijasz kij w podłoże, też jest istotne. Staraj się robić to ukośnie, najlepiej pod kątem 60°. Trzymaj barki opuszczone. Dla utrzymania właściwego rytmu chodu odpychaj się paluchem tylnej nogi. Nie ma co stawiać za dużych kroków. Technika może nie być wcale taka łatwa do opanowania. Na początku nie masz co myśleć o technice. Przyjdzie wraz z ilością treningów. Najważniejsza jest dobra zabawa.

Jak wybrać odpowiednie kije

Kij powinien składać się z 3 elementów: rękojeść, kijek właściwy oraz grot. Najlepiej, jeżeli kijki są wykonane z aluminium lub z lżejszych włókien, np. włókno węglowe z domieszką włókna szklanego. Aluminiowe są nieco cięższe, ale za to trwalsze.

Aby kupić dobre kije do Nordic Walking, powinieneś ustawić je pionowo i chwycić za rączkę. Kije będą odpowiednio dopasowane do Twojego ciała, jeżeli kąt ugięcia w łokciu będzie wynosił około 90°. Jeżeli nie masz możliwości sprawdzenia wysokości kijków, bo chcesz kupić je w sklepie internetowym, to skorzystaj z prostego przelicznika:

Twój wzrost x 0,68 = długość kijków

Na Milworld.pl znajdziesz kijki do Nordic Walking. Dysponujemy modelami marki Fox Outdoor oraz Highlander.

Kije Fox Outdoor do Nordic Walking wykonane są z aluminium, dzięki czemu są trwałe. Wyposażono je w system Anti Shock, co sprawia, że nie odczuwamy drgań podczas użytkowania. Długość kijów jest regulowana. Rękojeść zrobiono z drewna korkowego. W zestawie dołączono pokrowiec.

Kije teleskopowe Highlander Mull zrobiono również z aluminium. Ergonomiczne uchwyty wykonano z tworzywa sztucznego. Kije są regulowane, więc bez problemu dopasujesz je do swojej sylwetki. Wyposażono je w systemy Anti-Shock oraz Twist Lock. Usprawnią regulację kija i blokowanie długości. Dobre na każdą porę roku.

W uprawianiu Nordic Walkingu nie jest istotny wiek ani poziom aktywności fizycznej. Często wykorzystuje się go do rehabilitacji niektórych schorzeń. Podczas treningu pracuje całe nasze ciało. Górne i dolne partie mięśniowe. Na początek pamiętaj o rozgrzewce. Ludzie często zapominają o tym aspekcie. Jeśli czujesz, że jesteś gotowy, to ruszaj. Chodzenie z kijami może uzależnić. Teraz i Ty możesz być włóczyKIJEM!

Autor: Jakub Dobrzyński

Pokaż więcej wpisów z Lipiec 2018
Przeczytaj pozostałe artykuły
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij