Kije trekkingowe, czy warto je używać?

2017-08-03
Kije trekkingowe, czy warto je używać?

Powszechnie panuje przekonanie, że kije trekkingowe przeznaczone są tylko dla zaawansowanych turystów. Co więcej, dość często ludzie, których spotykałam na trasie, uważali, że wędrówka to nic trudnego, a wydawanie pieniędzy na kijki to po prostu zbędny wydatek. A szkoda, bo korzyści płynące z użytkowania kijów trekkingowych są ogromne. Dlatego, zanim postanowicie zignorować kijki, zapoznajcie się z 10 zaletami ich użytkowania.

  1. Zapewniają odpowiednie rozłożenie ciężaru.
    Korzystając z kijów trekkingowych, odciążasz stawy kolanowe oraz kręgosłup. Podczas wchodzenia pod górę, prawidłowo poruszając się z kijkami, pracę nóg wspierasz siłą mięśni ramion, przedramion, barków i klatki piersiowej. Natomiast w trakcie zejść, łagodzą energię, z jaką ciało uderza o ziemię.

  2. Zmniejszają zmęczenie.
    Podczas schodzenia z gór, kijki są w stanie przejąć nawet 20 kg obciążenia. Dzięki temu podczas przemierzanej trasy ciało jest chronione przed nadmiernym wysiłkiem, co w efekcie zmniejsza uczucie zmęczenia.

  3. Wpływają korzystanie na posturę ciała.
    Z uczuciem mniejszego ciężaru do dźwigania, ciało przyjmuje lepszą posturę. Nawet jeśli poczujemy się zmęczeni, kijki zapobiegają łatwemu pochylaniu się ciała, co ochroni Cię przed tendencją do garbienia się czy krzywego chodu.

  4. Zwiększają stabilność i równowagę.
    Kijki stanowią dodatkowe punkty oparcia dla organizmu. Używając ich, zyskujemy jedną lub dwie dodatkowe nogi, które zwiększają stabilność podczas poruszania się po niepewnym terenie. Nawet podczas wędrówki na łagodnych terenach, warto mieć kije trekkingowe, gdyż ułatwią one przemieszczanie się po mokrych i śliskich skałkach lub przy silnym prądzie rzeki/strumienia.

  5. Pozytywnie wpływają na zdrowie i wspomagają odchudzanie.
    Poprzez zaangażowanie górnych partii ciała, marsz z kijami, rozwija 90% naszego układu mięśniowo-szkieletowego. Taka forma aktywności fizycznej rozluźnia mięśnie szyi, grzbietu i barków oraz pozwala spalić do 40% kalorii więcej niż przy zwykłym spacerze.

  6. Umożliwiają szybsze pokonanie trasy.
    Jeśli wpadniesz w rytm poruszania się z kijkami, zauważysz, że trasę pokonujesz szybciej. Korzystając z kijków Twoje ciało „napędza się” i wydłuża Twoje kroki.

  7. Stanowią dobrą ochronę przed otoczeniem.
    Podczas poruszania się na nieznanym terenie, kijki trekkingowe umożliwiają sprawdzenie otoczenia znajdującego się blisko nas, np. pozwalają określić grubość pokrywy śnieżnej, głębokość rzeki, wytrzymałość pokrywy lodowej. Co więcej, kijki mogą odgrodzić nas od kolczastych zarośli czy gałęzi. A w sytuacji zaatakowania np. przez psa pasterskiego, sprawdzą się do odgonienia psa od siebie.

  8. Zwiększają pojemność płuc.
    Przy zachowaniu odpowiedniej postury ciała, zwiększa się również pojemność płuc. Dzięki wyprostowanej postawie płuca otwierają się, co umożliwia efektywne dotarcie większej ilości tlenu do komórek. W efekcie mięśnie wzmacniają się, dzięki czemu możemy pokonać większy odcinek trasy czy zmniejszyć uczucie zmęczenia.

  9. Możesz użyć ich jako masztu do tarpa.
    Jeśli w trakcie wędrówki napotkała Cię ulewa, wykorzystując poncho i kije trekkingowe możesz szybko stworzyć schronienie, które ułatwi Ci przeczekanie deszczu – kij będzie pełnił funkcję podpory/masztu dla poncha, tarpa czy płachty biwakowej.

  10. Są niezwykle pomocne podczas udzielania pierwszej pomocy.
    Każdy, kto uwielbia wędrówki, wie, że wypadki mogą zdarzyć się, nawet jeśli jesteśmy przygotowani. Dlatego podczas zwichnięcia ręki czy złamania nogi, kijki mogą niejednokrotnie uratować życie, chociażby umożliwiając w szybki i łatwy sposób usztywnić kończynę.

Jak sami widzicie – zakup kijów trekkingowych nie jest zbędnym wydatkiem, a rozwiązaniem, które przynosi wiele korzyści. Co więcej, sprzęt ten jest łatwy w transporcie, bo wystarczy przytroczyć go do plecaka. Może nie jest to sprzęt niezbędny, ale bardzo przydatny. Dlatego zachęcamy, by chociaż przez chwilę spróbować pokonać trasę z kijkami w dłoni i samemu przekonać się do ich zalet.

Autor: Joanna Rassmus

Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2017
Przeczytaj pozostałe artykuły
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel