ASG – co to jest i jakie ma zasady?

Kultura rozgrywki ASG powstała w kraju kwitnącej wiśni. To w Japonii repliki ASG stały się niezwykle popularne. Do produkcji weszły po II wojnie światowej, aby umożliwić ćwiczenia oddziałom militarnym. U podstaw airsoftu leży tradycja Bushido. Kładzie ona nacisk na honor, szacunek dla przeciwnika i samodoskonalenie. To hasła wiecznie żywe w airsofcie. Bushido jest niepisanym zbiorem zasad etycznych japońskich samurajów. Przestrzeganie tego kodeksu było kluczowe dla każdego samuraja. Wyznaczał on drogę wojownika. Dlatego rozgrywka ASG musi polegać na określonych zasad, do których stosują się wszyscy uczestnicy. Jeżeli któryś próbuje oszukiwać, to sama rozgrywka traci sens. Czasem nie jest możliwe udowodnienie, że dany gracz został trafiony. Jakie zasady rządzą w ASG? Na te pytanie postaramy się odpowiedzieć.
Reguły ASG – 5 podstawowych kwestii.
Zasady często ulegają zmianom. Ustalane są zazwyczaj przed samą rozgrywką. Niektóre z nich są sztywne i powtarzają się we wszystkich bataliach. Decydują o nich gracze lub organizator. Czasem wprowadzane są dodatkowe zasady, które ograniczają ilość amunicji, zaznaczają teren gry lub odnoszą się do bezpieczeństwa w ASG. Jednakże one też podlegają modyfikacjom. Głównym założeniem rozgrywki ASG jest wspólna, dobra zabawa, najdokładniejsze odwzorowania pola walki i realizm.
Podstawowe zasady rozgrywki ASG
- Trafienie – uznawane jest w przypadku każdego kontaktu wystrzelonej kulki z graczem. Wyjątku nie stanowi rykoszet, przypadkowe trafienie gracza z własnej drużyny lub postrzał z własnej repliki. Trafienie musi zostać odczute przez gracza. Pomocny często bywa odgłos trafienia. Jeżeli trafiona zostanie replika, a gracz nie ma innej w swoim ekwipunku, to powinien opuścić pole gry.
- Eliminacja – osoby, które zostały wyeliminowane poprzez trafienie, muszą oznaczyć się w widocznym miejscu czerwoną szmatką lub czerwonym światłem, gdy rozgrywka odbywa się nocą. Po czym udają się w miejsce wyznaczone przez organizatora. Nie uczestniczą dalej w rozgrywce i nie powinno się dalej do nich strzelać.
- Powrót do rozgrywki – zależnie od umowy, osoby wyeliminowane mogą wrócić do gry o ustalonej godzinie lub po upłynięciu określonej ilości czasu.
- Pirotechnika – jeżeli organizator, policja oraz lokalni mieszkańcy wyrażają zgodę na korzystanie ze środków, wtedy są one dostępne podczas rozgrywki. Zazwyczaj dozwolone są niewielkie petardy, które nie powodują poparzeń i uszczerbku na zdrowiu. Gracze imitują granaty, wkładając petardę w tuleję z papieru. Korzystanie ze świateł chemicznych i środków pirotechnicznych, które mogą powodować obrażenia, może być karane.
- Nieprzyznanie się do trafienia – jeżeli któryś z graczy nie przyznaje się do trafienia, to taka sytuacja powinna być rozstrzygana na miejscu. Organizator powinien usunąć osoby, które zachowują się w ten sposób. W późniejszych rozgrywkach, tzw. „terminatorzy” są pomijani. Mimo wszystko to zjawisko istnieje i zdarza się najczęściej wśród początkujących graczy.
Dobrze, jeżeli zasady są jasne i klarowne. Ważne też, żeby nie było ich zbyt dużo. Wtedy łatwiej jest wszystkim je zapamiętać. To podstawa różnego rodzaju rozgrywek ASG. W żadnym sporcie nie ma miejsca na oszustwa. Zwłaszcza w takim, gdzie ciężko zweryfikować czy ktoś oszukuje. Honor musi być na pierwszym miejscu. Jak u samurajów.
Autor: JD